Arte Geografica

Conferenza stampa FlowingRiver_RioAmazonas

Davide Rampello per FlowingRiver_RioAmazonas

FlowingRiver_RioAmazonas — Giovanni Anceschi

Marco Meneguzzo per FlowingRover_RioAmazonas

Presentazione

FlowingRiver_RioAmazonas.
La più grande installazione d’arte mai realizzata navigherà il Rio delle Amazzoni
Stefania Gaudiosi, 2011

L’arte degli ultimi cinquant’anni ha operato una rivoluzione, stravolgendo l’immaginario consueto che la relegava nel mondo finito degli oggetti.
L’Arte Cinetica e Programmata, in particolare, ha tracciato – a partire dagli anni Sessanta – i primi segni sul territorio vergine che le nuove tecnologie e le nuove teorie estetiche offrivano agli artisti più intuitivi e all’avanguardia.
L’opera è esplosa. Ha sondato molteplici direzioni, riconoscendo altrettante origini, e si è data alla continuità di un processo in cui più forze entrano in gioco: è spazio e tempo insieme, forma dinamica che coglie in divenire la legge alla base di ogni formazione.
È continuità con il mondo, nel cui sistema s’insinua secondo le leggi fluide di metamorfosi continue, duplice specchio del caos e del cosmo, ma è anche l’origine della discontinuità, la vertigine, la rivelazione e la frattura, la crepa da cui s’intravede lo spiraglio di mondi nuovi.
Lo spazio che la ospita non è più ciò che la contiene ma ciò che, in eterno movimento, altera il suo trascorrere e interviene attivamente nelle sue trasformazioni. È uno spazio più vasto e, soprattutto, in dispersione. È il luogo in cui ordine e disordine rivelano la legalità universale di ritmi contrari, alterni e complementari.
Centro di nuove formazioni, fucina di nuove, destabilizzanti informazioni, le cui perturbazioni innescano cambiamenti strutturali all’interno del sistema in cui agiscono.
Ma quale informazione veicola un’opera poetica?
Quale informazione veicola l’arte?
Si potrebbe rispondere che l’informazione consiste in differenze che producono una differenza (sostanziale, necessaria e in, sintesi, suprema). Ed è una differenza che ha a che fare con un sistema di valori consolidato, colto nella sua essenza e in essa rinnovato.
La poesia rivela questo mondo; ne crea un altro, scrive Octavio Paz.
Una differenza che diventa paradigma, visione del mondo, immagine e senso.
La qualità contenuta nell’opera è dunque la sua specifica informazione ed è l’agente delle mutazioni. È energia, nutrimento dell’immaginario.
Così ha operato quella parte dell’arte contemporanea che ha opposto un atto di resistenza al progressivo degrado dei valori estetici ed etici, alla banalizzazione della merce, mantenendo fede al fatto decisivo che ci fa essere al mondo, sempre proiettati (progetto da projèctus, l’azione di gettare avanti, oltre) verso qualcosa, verso l’altro, nella tensione della poiesis.
Nel settembre del 1978 Iannis Xenakis, musicista, architetto e visionario, padre dell’arte multimediale, metteva in scena in Grecia il suo Polytope de Mycènes.
Fu un primo maestoso esempio di come l’arte possa mettersi in relazione con la Terra, con i popoli, la natura e la storia, con le caratteristiche fisiche e culturali di un Paese, con lo spirito dei luoghi.
Fu anche il necessario articolarsi delle ricerche avviate in seno all’Arte Cinetica e Programmata, ancora più audaci e rivoluzionarie quando si misuravano con la progettazione di ambienti (il Gruppo T, il GRAV, il Gruppo Effekt e altri) e in particolare degli ambienti programmati e sonorizzati (il Gruppo MID e i Polytopes di Xenakis), intuizione precorritrice di tutte le articolazioni della New Media Art da una parte, dell’Happening e della Land Art, dall’altra.
FlowingRiver_RioAmazonas è un’opera d’arte geografica. Lo è certamente.
È un’opera cinetica, programmata e interattiva a scala territoriale.
Antonio Barrese, designer e artista protagonista dell’Arte Cinetica e Programmata, attualmente impegnato in ricerche sui new media, sugli oggetti interattivi e sulle installazioni ambientali e immersive ad alta tecnologia, racconta così l’inizio di questa sua nuova avventura artistica: Nel gennaio 2010 , Osram mi chiese il progetto di un grande evento transnazionale per il lancio di un’iniziativa legata alle energie rinnovabili.
La richiesta incrociava un’idea che stavo elaborando da alcuni anni: grandi opere ambientali, di dimensione quasi geografica… Immaginai di far fluitare lungo il Danubio – fiume transnazionale per eccellenza, che attraversa gran parte dell’Europa – un numero imprecisato di natanti, trasportati dalla corrente. Ero incerto se affidare il loro movimento solo alla corrente del fiume, valorizzando il caso, o se la navigazione dovesse essere controllata, facendo arrivare la flotta nelle grandi città in concomitanza con le manifestazioni promozionali. Naturalmente le difficoltà logistiche sarebbero state molte, ma superabili per il prestigio del committente, che poteva disporre di tante risorse.
Il progetto, per difficoltà di marketing, non andò a buon fine, ma Osram mi suggerì di adattarlo all’area BRIC (Brasile, India, Cina). Il consiglio è stato illuminante: il Brasile sarebbe stato il Paese più adatto. Il Brasile è l’unico Paese ad aver dichiarato di voler perseguire uno sviluppo sostenibile, è attraversato dal Rio delle Amazzoni, autentico simbolo dell’ecologia, e desidera dimostrare innovazione, cultura, capacità imprenditoriale e organizzativa. Inoltre è un Paese magnifico, popolato da persone affabili e desiderose di fare bene.
Una colossale installazione composta da 100 natanti navigherà, dunque, lungo il Rio delle Amazzoni, partendo da Manaus per raggiungere l’oceano.
Farà tappa nelle principali città fluviali e poi nelle più importanti città costiere.
Ciascun natante sarà sormontato da una vela nordestina, tipica della jangada, realizzata in materiale fotoriflettente illuminata da oltre 50.000 LED RGB stroboscopici alimentati da cellule fotovoltaiche.
Un pallone aerostatico seguirà costantemente la flotta, registrandone le trasformazioni. Il viaggio durerà circa sei mesi.
Si tratterà, tra l’altro, di una smisurata opera interattiva. La gestione degli effetti luminosi, infatti, sarà controllata da un computer e sarà possibile acquistare in rete porzioni temporali d’interazione con l’installazione e modificarne gli effetti cromatici e dinamici in tempo reale.
Il ricavato di questa vendita sarà devoluto interamente a un fondo per la salvaguardia dell’Amazzonia.
FlowingRiver_RioAmazonas esprime la riconciliazione tra ambiente e tecnica, tra natura e necessità energetiche, tra spettacolo e benessere. Promuoverà i valori dell’ecologia, nella consapevolezza che la sorte del pianeta è connessa al nostro grado di competenza ecologica. Dal suo centro poetico s’irradiano occasioni molteplici di trasferimento di valori ecologici, economici, politici, etici. Ogni componente dell’installazione invia un messaggio di fiducia nelle risorse della tecnologia e, soprattutto, nello spirito dell’uomo.
Perché – come sostiene Antonio Barrese: l’arte è all’origine della ricchezza, di ogni genere di ricchezza.
E aggiunge: compito dell’arte è anticipare il mondo che ancora non c’è, cioè stabilire sistemi di valori, esemplificare il paradigma di qualità. Sostengo che la qualità non sia determinata dagli uffici marketing delle multinazionali, ma dal fare artistico. Siccome l’economia è fondata sull’innovazione e sul divenire della qualità, sostengo che all’origine della ricchezza vi sia l’arte, e non altro. Il lavoro, cioè l’arte nel suo farsi. Affermo anche che l’arte è il lavoro che determina il suo proprio valore.
La Casa dell’Innovazione, gestita con la collaborazione della Triennale di Milano, ospiterà gli eventi collegati a FlowingRiver_RioAmazonas (conferenze stampa, mostre, manifestazioni, seminari e workshop) e seguirà l’installazione in streaming, momento per momento.
La Casa dell’Innovazione ha una sede permanente a Brasilia, ma è anche una mostra itinerante delle innovazioni e delle eccellenze tecnologiche che segue FlowingRiver_RioAmazonas nel suo itinerario, diventando polo di attrazione delle attività comunicative e promozionali, connesse all’ecologia e alla sostenibilità.
Antonio Barrese, che da qualche mese vive tra San Paolo, Rio de Janeiro e Manaus, coordina il gruppo di lavoro che porterà avanti quest’impresa. Perché di un’impresa si tratta. E siamo solo all’inizio. Si potrebbe compilare un diario di bordo su cui annotarne i quotidiani sviluppi giacché, come solitamente avviene nelle grandi imprese, tutto è in gioco e tutto va riscritto incessantemente, aggiornato, corretto.
Qualcuno ha suggerito di coinvolgere la Marina Militare per la gestione logistica della flotta. Qualcuno crede che sia un’impresa impossibile. Qualcuno, e sono in tanti, guarda a FlowingRiver come alla possibilità di recuperare quello slancio eroico e pieno di speranza, che l’arte negli ultimi tempi sembrava aver perduto, la possibilità, cioè, di rintracciare la sua peculiarità più intima, che è quella di dare vita ai sogni. E così, resistere.
FlowingRiver_RioAmazonas non sarà, dunque, solo una gigantesca installazione di Arte Cinetica a scala territoriale. Sarà un evento grandioso e complesso, simbolo dello sviluppo sostenibile, dell’attuale necessità che l’uomo torni a essere il protagonista del proprio destino attraverso una radicale difesa della vita.
E la foresta è la vita, vergine e indomata, che la nostra flotta iridescente andrà a salutare con il dono della luce, con la festa del colore.
È una sfida poetica. Ogni opera d’arte convoca il mondo a un nuovo inizio.
Ogni opera poetica è collettiva. Alla sua creazione interviene il linguaggio di un’epoca, non come parola già usata, ma come parola in formazione.
È cosa vivente. Non permette di fare previsioni esatte.
È un’impresa che si misurerà con il caso e con la fatalità. Attraverserà zone della foresta inaccessibili da terra, sonderà il cuore del mondo.
La lotta estenuante con le forze della natura, si muterà in una danza.
Nell’adattarsi al corso maestoso del fiume, trasportata nei gorghi e nei vortici, restituirà luce e colore, come le cose della natura, come un fiore.
È una metafora smisurata.
La natura può essere fecondata da una tecnologia buona, rivolta alla vita.
Averne coscienza ci salverà.

FlowingRiver_RioAmazonas.
The Largest Art Installation Ever Made will Sail Along the Amazon
Stefania Gaudiosi, 2011

Over the last fifty years, art has undergone a revolution, overcoming the common belief whereby art was relegated to the finite world of objects.
In the Sixties, Kinetic and Programmed Art in particular mapped out initial traces on the virgin territory of new technologies and new aesthetic theories, which have subsequently attracted the most intuitive and avant-garde artists.
Artwork has exploded, its shards flying off in all directions. Acknowledging a plethora of origins, it has imbued itself with the continuity of a process in which multiple forces come into play: space and time combine in a dynamic form that captures the always-evolving law that underlies every formation.
Like a double mirror of chaos and the cosmos, it moves in continuity with the world, through whose system it creeps according to the fluid laws of continuous metamorphosis; it is also an origin of discontinuity, dizziness, revelation and fracture, the crack through which one may glimpse glimmering new worlds.
The space that hosts it is no longer the space that contains it but, in its eternal movement, the space that is altered by its passage, actively intervening in such transformations. This is a larger and, most importantly, dispersed space, where order and disorder reveal the universal legitimacy of contrary, alternate and complementary rhythms.
It is a focal point for new formations, a forge for new and destabilizing information whose perturbations trigger structural changes within the system in which they act.
But what information conveys a poetic work?
What information conveys art?
One might venture that such information consists of differences that produce a difference (substantive, necessary and, in short, supreme)… a difference that has something to do with a consolidated value system, captured in its essence and renewed by it.
Poetry reveals this world; it creates another, writes Octavio Paz.
This difference becomes a paradigm, a worldview, an image and a meaning.
The quality contained within the work is therefore its specific information, the agent of its mutations. It is energy as nourishment for the imagination.
Such is the stance taken up by that part of contemporary art which mounts an act of resistance, in opposition to the gradual degradation of aesthetic and ethical values, not to mention the trivialization of merchandise, keeping faith with the decisive fact that makes us feel alive in this world, in a tension of poiesis always projected (project comes from projèctus, the action of throwing forward, beyond) towards something, towards the other.
In September 1978, musician, architect, visionary and father of multimedia art Iannis Xenakis staged his work Polytope de Mycènes in Greece. This was the first majestic example of how art can relate to the Earth, to its peoples, nature and history, to the physical and cultural characteristics of a country, and to the spirit of place. This was also necessarily a deployment of research that had begun within Kinetic and Programmed Art, even more daring and revolutionary when apprehended as environment design (Gruppo T, GRAV, the Effekt Group et al), and in particular programmed and sound environments (the Gruppo MID and Xenakis’ Polytopes), which provided a forerunner’s insight into all of the various articulations of New Media Art on the one hand, and Happenings and Land Art on the other.
FlowingRiver_RioAmazonas is a geographical work of art. That, it most certainly is: a kinetic, programmed and interactive work on a grand territorial scale.
Antonio Barrese, the designer and artist who blazed the trail of Kinetic and Programmed Art, is currently engaged in research into new media, interactive objects and high-tech environmental and immersive installations.
He tells us about the beginnings of his latest artistic adventure:
In January 2010, Osram called me about a project for a big transnational event to launch a renewable energy initiative. Their request chimed with an idea I’d been working on for some time: large environmental works, almost of geographical dimensions… I imagined an unspecified number of vessels, carried by the current, flowing along the Danube, the transnational river par excellence that crosses much of Europe. I was uncertain whether to leave the movement solely to the river current, if that was possible, or whether its navigation should be controlled to ensure that the fleet arrived in big cities to coincide with promotional events.
Of course, the logistical difficulties would have been enormous. The client’s prestige, the fact it had such huge resources at its disposal, were enough to revolve these problems.
Due to marketing considerations, however, the project was shelved, but then Osram suggested that I adapt it for one of the BRIC countries (Brazil, India, China). That advice was enlightening: Brazil turned out to be the ideal place.
Brazil is the only country that has declared its desire to pursue sustainable development; it is traversed by the Amazonas River, a true symbol of ecology, and it is keen to demonstrate innovation, culture, its business spirit and organizational capacity. It’s also a magnificent country, populated by friendly people who want to do good things.”
A colossal installation of some hundred boats will sail down the Amazon River, starting from Manaus and continuing all the way to the ocean, stopping in at major riverside cities, and then at the most important coastal cities.
Each vessel will be surmounted by a nordestina sail, typical of jangada boats, made out of photo-reflective material illuminated by over 50,000 RGB stroboscopic LEDs powered by photovoltaic cells. A balloon will constantly follow the fleet, recording its transformations. The whole trip will take about six months. Among other things, it will be a huge, interactive work. The lighting effects will be computer-controlled, and it will be possible to purchase interactivity time slots on the installation, to modify the chromatic and dynamic effects in real time. All of the proceeds raised will be donated to a fund to help conserve the Amazon.
FlowingRiver_RioAmazonas expresses a reconciliation between the environment and technology, nature and energy requirements, entertainment and well-being.
It promotes ecological values, in the knowledge that our fate is bound up with our level of ecological expertise.
Multiple opportunities for transferring ecological, economic, political and ethical values radiate out from the poetic centre of this artwork.
Each component of the installation sends a message of confidence in technological resources and, above all, in the human spirit.
This is because, as Antonio Barrese maintains, Art lies at the origin of wealth, all kinds of wealth.
He adds: The task of art is to anticipate a world that does not yet exist, to establish systems of values and exemplify a paradigm of quality. I maintain that quality is not determined by marketing offices at multinationals, but by making art. Since the economy is based on innovation and a striving for quality, I sustain that art and nothing else lies at the origin of wealth. It all comes down to the work, that is to say, the art in its making. I also sustain that art is work that determines its own value.
Managed in collaboration with the Milan Triennale, the events associated with FlowingRiver_RioAmazonas (press conferences, exhibitions, events, seminars and workshops) will be hosted by the House of Innovation, which will also provide moment-by-moment coverage of the installation via streaming.
The permanent headquarters of the House of Innovation is in Brasilia, but it will also stage a travelling exhibition of innovation and technological excellence to follow FlowingRiver_RioAmazonas along its route, creating a focal point for ecology- and sustainability-related communications and promotional activities.
Antonio Barrese, who for a few months has been living between Sao Paulo, Rio de Janeiro and Manaus, is coordinating the working group that will mount this enterprise, because it truly is an enterprise. And that’s just scraping the surface. No logbook could record all of the daily developments that have occurred since the start. As usual with major endeavours, everything is at stake, everything must incessantly be rewritten, updated and corrected.
Suggestions were made to call in the Navy for for logistical management of the fleet. Some people think the whole feat is impossible. Some people, in fact many people, view FlowingRiver as a chance to recover the heroic, hopeful momentum that art seems to have lost in recent times, an opportunity to get back to its most intimate peculiarity, which is to breathe life into dreams, and in so doing resist.
FlowingRiver_RioAmazonas will not just be a gigantic installation of Kinetic Art on a territorial scale, it will be a great and complex event, a symbol of sustainable development, of man’s present-day need to take charge of his own destiny by radically defending life.
The virgin, untamed forest is life that our iridescent fleet goes out to meet, bearing the gift of light and a feast of colour.
The challenge is poetic. Every work of art is a call to the world for a new beginning. Every poetic work is collective, the language of its era intervening in its creation, not through words used and abused, but through words in formation.
It is a living thing. It brooks no accurate predictions. It is a feat that will be measured by chance and fatality, passing through parts of the forest inaccessible from land, probing the heart of the world. This exhausting struggle with the forces of nature will become a dance.
Adapting to the river’s majestic course, transported through its whirls and eddies, it will give back light and colour like a thing of nature, like a flower.
Like a huge metaphor.
Nature can be fertilized by good, life-supporting technology.
Awareness of this will be our salvation.